Taiwanesiska TSMC, världens största kontraktstillverkare av halvledare, meddelade i samband med sin kvartalsrapport att de väntar sig en lägre tillväxt än tidigare förutspått för branschen samt tonade ned förväntningarna på fordonsindustrin. Utfästelserna kom från bolagets VD C.C. Wei i samband med att han presenterade bolagets finansiella resultat för 2024 års första kvartal.
Så sent som i början av 2024 väntade sig TSMC en tillväxt om cirka 20 procent på årsbasis, för att snudda cirka 85 miljarder USD för helåret – något som nu snarare väntas bli i häraden 75 miljarder dollar. En omsättning om just 75 miljarder dollar är vad bolaget noterade som rekord för helåret 2022, och kan ställas mot 2023 års säljklocka som stannade på dryga 69 miljarder dollar.
Anledningen till att TSMC väntar sig en lägre omsättning är minskad efterfrågan från fordonsbranschen. Elektrifieringen av den globala fordonsparken har efter många år av lavinartad tillväxt stött på patrull med minskande efterfrågan bland konsumenter. En sjunkande efterfrågan på mature nodes, äldre tillverkningsteknik skönjas också, men här meddelar Wei att specialiserade noder kommer hålla bolaget konkurrenskraftigt under året.
Att det finns anledning att inte sätta hopp till fordonsmarknaden är tydligt när analysföretaget Trendforce dissekerar TSMC:s kvartalsrapport. Negativ tillväxt skymtas i tillverkning för smartphone-segmentet samt ”övriga”, medan orderingångar från fordonsbranschen stagnerat. Inte heller bruttomarginalen ser någon nämnvärd tillväxt från 2023 års avslutande kvartal.
Vad som istället imponerar på analytiker och börsen är den rena omsättningen om 18,87 miljarder USD. Det är närmare 13 procent upp jämfört med 2023 års inledande kvartal, trots att en minskande del av kakan utgörs av de allra dyraste kretsarna om 3 nanometer. På kvartalsbasis ökar TSMC:s omsättning faktiskt mest på noder större än 40 nanometer – upp till 18 procent från föregående kvartals 14 procent.
För helåret 2024 vidhåller TSMC att bolaget kommer lägga 28–32 miljarder dollar i kapitalinvesteringar, att jämföra mot 2023 års dryga 30 miljarder. Dessa pengar kommer gå till avancerad paketering i Taiwan, men också bolagets satsningar i Arizona, USA. Satsningarna i tyska Dresden kommenterades inte specifikt, utan TSMC noterade i förbigående att dessa expansioner bortom bolagets hemmarknad Taiwan var ”strategiskt viktiga”.