Beräknings- och grafikkretstillverkaren Nvidia meddelade under måndagen att bolaget inlett samarbete med fyra kinesiska elbilstillverkare, samtidigt som dess Kina-specifika beräkningskretsar uppges närma sig produktion. Bolaget har sedan tidigare förbjudits att exportera sina mest avancerade beräkningskretsar, inklusive grafikkortet Geforce RTX 4090 för konsumenter, till Kina på grund av amerikanska restriktioner – vilket bland annat lett till den Kina-specifika modellen RTX 4090 D.
Sedan oktober har bolaget arbetat på att möta de hårdare restriktionerna från det amerikanska handelsdepartementet och nu uppger källor till Reuters att de nya kretsarna väntas nå marknaden under 2024 års andra kvartal. Av trion kretsar som utvecklats för att möta det nya regelverket är HGX H20 det högst presterande som bolaget kan sälja till Kina, med ett totalt TPP-värde (Total Processing Performance) om strax under 2 500.
Den kommande trion beräkningskort lägger sig alltså precis under vad det amerikanska handelsdepartementet förbjudit för export, där Hopper-baserade HGX H20 i praktiken ersätter beräkningskretsarna A30 och A40 – medan A100, L40S och L4 endast får säljas till västvärlden. De nya kretsarna uppges till en början bli tillgängliga i begränsade volymer till kinesiska storkunder. Värt att notera är att A800 ursprungligen är en Kina-specialare från Nvidia, anpassad för att möta 2022 års amerikanska exportrestriktioner på AI-hårdvara.
GPU | HGX H20 | L20 PCle | L2 PCle |
---|---|---|---|
Architecture/GPU | Hopper/GH100 | Ada Lovelace/AD102 | Ada Lovelace/AD104 |
Memory | 96 GB HBM3 | 48 GB GDDR6 w/ ECC | 24 GB GDDR6 w/ ECC |
Total Processing Power (FP16/BF16) | 2 368 | 1 912 | 1 544 |
Performance Density | 2,9 | 3,13 | 5,2 |
Memory Bandwidth | 4,0 TB/s | 864 GB/s | 300 GB/s |
INT8/FP8 Tensor | 296/296 TFLOPS | 239/239 TFLOPS | 193/193 TFLOPS |
BF16/FP16 Tensor | 148/148 TFLOPS | 119,5/119,5 TFLOPS | 96,5/96,5 TFLOPS |
TF32 Tensor | 74 TFLOPS | 59,8 TFLOPS | 48,3 TFLOPS |
FP32 | 44 TFLOPS | 59,8 TFLOPS | 24,1 TFLOPS |
FP64 | 1 TFLOPS | N/A | N/A |
RT Core | N/A | Yes | Yes |
MIG | Up to 7 MIG | N/A | N/A |
L2 Cache | 60 MB | 96 MB | 36 MB |
Media Engine | 7 NVDEC, 7 NVJPEG | 3 NVENC (+AV1), 3 NVDEC, 4 NVJPEG | 2 NVENC (AVI), 4 NVDEC, 4 NVJPEG |
Power | 400 W | 275W | TBD |
Form Factor | 8-way HGX | 2-slot FHFL | 1-slot LP |
Interface | PCIe Gen5 x16: 128 GB/s | PCle Gen4 x16: 64 GB/s | PCle Gen4 x16: 64 GB/s |
NVLink | 900 GB/s | – | – |
Intresset för de nedskalade AI-kretsarna från Nvidia uppges dock vara svalt. Sedan de uppdaterade exportrestriktionerna trädde i kraft har bland annat Baidu beställt AI-kretsar från Huawei istället för från Nvidia – och andra kinesiska aktörer uppges vara oroliga att än hårdare restriktioner kan sätta käppar i hjulen för planer på att investera i datacenter kring H20.
Fyra kinesiska biltillverkare köper ADAS-plattformen Drive
Där de nya beräkningskretsarna fortsatt inte har officiellt tillkännagivits äntrade däremot Nvidia scenen på mässan CES i amerikanska Las Vegas, som inleddes under måndagen. På plats presenterade bolaget mer konkreta framsteg relaterade till Kina, nämligen kontrakt om att leverera bolagets ADAS-lösning (advanced driver assistance systems) Nvidia Drive till fyra kinesiska elbilstillverkare.
Att tillkännagivandet av samarbetet med tillverkarna Li Auto, Great Wall Motor, Zeekr och Xiaomis kommande elbilssatsning skedde på amerikansk mark under landets största elektronikmässa är enkel. Sannolikt vill Nvidia lugna investerare som oroar sig för att bolagets satsningar i Kina gått förlorade med försäljningen av avancerade AI-kretsar till landet.
Konkreta tidtabeller för Drive-satsningen specificeras inte, men plattformen Great Wall, Zeekr och Xiaomi kommer använda är Nvidia Drive Orin. Där Drive-plattformen är tillgänglig i många iterationer är Orin nämnvärd för att ha premiärvisats så tidigt som år 2019, där ARM-processorer paras med beräkningskretsar ur Nvidias Ampere-familj, en serie grafikkretsar som lanserades år 2020.
Den senaste iterationen är däremot den Ada Lovelace-baserade Drive Thor, som tillkännagavs år 2022 – vilken får en kinesisk premiärkund i Li Auto. Drive Thor beskrivs av Nvidia som en ”centraliserad fordonsdator som integrerar en rad intelligenta funktioner till en enda AI-plattform” – ett sätt så gott som något för bolaget att flytta försäljningen av beräkningskretsar från kinesiska datacenter till vägar världen över.