Tyska Infineon är en betydande leverantör av chip till fordonsbranschen, men har trots det inte gjort lika mycket väsen av sig gällande kiselkarbid som bolag likt Bosch, STMicroelectronics och Wolfspeed. Det kan det nu bli ändring på när Infineon skriver under en avsiktsförklaring med ingen mindre än elektroniktillverkaren Foxconn, som i sin tur har seriösa ambitioner att bli en OEM-tillverkare även för fordonsbranschen.
Avsiktsförklaringen gäller kortfattat att bolagen ska slå sina kloka huvuden ihop gällande utvecklingen av kretsar baserade på kiselkarbid. Infineon är tänkt att stå för expertis inom själva kretsarna, medan Foxconn skapar förutsättningar att paketera kretsarna och sälja dem som en helhetslösning istället för som enstaka kretsar.
Som ett led i samarbetet ska bolagen även grunda ett utvecklingscenter i Taiwan, som ska stå redo under år 2023. Där kommer bolagens ingenjörer fokusera på att optimera en lång rad olika fordonssystem, från batterihantering till förarassistans (ADAS) – och även system för självkörning nämns som ett av målen.
Infineons samarbete med Foxconn är heller inte bolagets första projekt med en taiwanesisk motpart som tillkännages i år. Så sent som under mars månad stärkte Infineon sina band med komponenttillverkaren Delta, där industriella applikationer såväl som elfordon stod på agendan. Även samarbetet med Delta innebär ett nytt delägt utvecklingscenter som slår upp portarna under 2023 i Taiwan, i Taoyuan-distriktet Pingzhen.