HemNyheterTillverkningTSMC: "Leverantörskedjorna havererade under pandemin"

TSMC: ”Leverantörskedjorna havererade under pandemin”

Bolagets VD CC Wei riktar kritik mot bilindustrins, världens och TSMC:s hantering av leverantörsleden under kretsbristen.

Världens största kontraktstillverkare av halvledare, TSMC, har under pandemin med tillhörande kretsbrist vant sig att skära guld med täljkniv. Paradoxalt nog har branschens problem att möta efterfrågan nu stött på ett lite annorlunda problem – underleverantörer till halvledarbranschen saknar kretsar, vilket i sin tur leder till att tillverkningen inte kan skalas upp för att möta framtidens efterfrågan.

Under en årlig teknikkonferens i Kina uppges TSMC:s VD CC Wei ha tagit tillfället i akt och filosoferat över faktorerna som lett till att bolag likt nederländska ASML, ledande leverantör av litografiutrustning, saknar kretsar. Weis argument tog avstamp i bilindustrin, som globalt värderades till 2,86 biljoner år 2021, samma bilindustri som är EU:s kronjuvel och ett argument för unionens egen Chips Act.

When carmakers told me previously that they are short of semiconductors, I thought, ’How come these guys couldn’t understand the importance of chips?’ But later TSMC’s own equipment suppliers suffered delivery problems and told me it is also due to component and chip shortage.

– CC Wei, VD vid TSMC

Bilindustrins lean-modell med minimal lagerhållning har arbetat emot branschen under kretsbristens tidevarv, men Wei passar på att nämna att samma kretsbrist även påverkat TSMC:s ”egna leverantörer”. Att inte kunna förse sina egna leverantörer med chip leder i förlängningen till att fabriker inte kan utöka sin kapacitet eller i värsta fall ens bibehålla sin nuvarande kapacitet vid haverier.

I think the whole world didn’t realise how important supply chain management is in the past, and the whole world didn’t do good work on supply chain management, including TSMC.

Wei erkänner också i ett ovanligt uttalande vissa tillkortakommanden hos sitt egna bolag gällande hanteringen av sina leverantörsled. Bortom bilindustrin och halvledartillverkningen stod resten av världen också handfallen inför kretsbristen till följd av inflexibilitet i leden – eller som Wei uttrycker det: ”världen insåg inte hur viktiga leverantörskedjorna var förut” innan han avslutar med ”inte ens TSMC”.

The age of an efficient, globalized supply system has passed

Bloomberg rapporterar att samma Wei menar att effektiva globala leverantörskedjor inte längre existerar. Detta då USA och EU slåss för att ”ta hem” tillverkningen, till och med Brasilien har gett sig in i diskussionen. Att globala leverantörskedjor som traditionellt kretsat kring Taiwan fasas ut är dock by design. Resten av världen har sent omsider börjat vakna till halvledarnas betydelse för samhället och väljer att sprida sina risker istället för att förlita sig på tillverkning i ett territorium ett till synes allt aggressivare Kina gör anspråk på.

Något direkt slut på kretsbristen skymtas i nuläget heller. Buden har under tidigt 20-tal haglat tätt, men ASML:s VD Peter Wennink sade under ett investerarsamtal att bolaget möjligen har ”bättre kontroll över bristerna i leverantörskedjorna” under slutet av året eller tidigt 2023. Wennink ska också ha sagt ”med det sagt finns det inga garantier”.

Jonas Klar
Jonas Klar
Ansvarig utgivare och medgrundare av Semi14. Började skruva med elektronik 20 år sedan och inledde skribentkarriären med att skriva om datorkomponenter år 2005. Har på senare år intresserat sig allt mer för affärerna och forskningen i halvledarbranschen.
Relaterade artiklar
Annons

Läs också