Den europeiska kretstillverkaren STMicroelectronics tillkännagav under onsdagen ett partnerskap med det kinesiska foundry-bolaget Hua Hong. Planen är att låta Hua Hong tillverka kontrollerkretsar på 40 nanometer i första hand ämnade för den kinesiska marknaden för elfordon, med produktionsstart sent under år 2025.
STMicroelectronics är idag marknadsledande på kiselkarbid, där ett av bolagens tidigare kinesiska projekt inkluderar en anläggning för kretstillverkning med materialet i fordonsmekkat Chongqing tillsammans med San’an. Att bara kunna erbjuda kraftelektronik på en snabbt växande fordonsmarknad är däremot inte tillräckligt, menar STMicroelectronics VD Jean-Marc Chery.
If we give up our market [share] in China to another company working in the field of industrial or in the field of automotive, the Chinese players, they will dominate their market […] And their domestic market is so huge, it will be a fantastic platform for them to compete in other countries.
– Jean-Marc Chery, VD, STMicroelectronics
Enligt Reuters upprepar Chery det han och andra europeiska företagsledare under förra veckan ältade under mässan Electronica 2024 i München – att isolationistiska och nationalistiska halvledarpolicyer inte är hållbara. Det kommande samarbetet med Hua Hong förklarar han med att en närvaro i Kina är ett måste för att inte helt överlåta marknaden till kinesiska aktörer.
Cherys budskap liknar det ASML:s före detta VD Peter Wennink gärna och ofta upprepade – att ett Kina som lämnas ensamt tvingas bli innovativt. Till skillnad från fallet ASML och det nederländska bolagets litografiutrustning utgör STMicroelectronics samarbete med Hua Hong inget som helst teknologiskt framsteg, eller ens något som ens tillnärmelsevis kan sticka i ögonen på amerikanska intressen med hänvisning till försvarsintressen.
Hua Hong är sedan tidigare kapabelt att framställa kretsar ned processer om 22 nanometer. Bolaget äger för närvarande tre stycken foundries med produktion på 300 millimeter stora kiselskivor – med ytterligare två på gång genom dotterbolaget Shanghai Huali (HLMC). Produktion av kretsar på 40 nanometer för den kinesiska fordonsbranschen är med andra ord ett icke-problem sett till de restriktioner västerländska aktörer lyder under när amerikanska teknik och patent är inblandade.
They go faster […] If you are not there you cannot react in time.
– Fabio Gualandris, President, Quality, Manufacturing, & Technology, STMicroelectronics
Även Fabio Gualandris, ytterst ansvarig för STMicroelectronics kretstillverkning, menar att kalkylen är enkel – om bolaget saknar produktion i Kina kommer affärerna utebli. Andra fördelar med produktion i Kina enligt Gualandris är också kostnaderna i försörjningsleden och kanske viktigast av allt möjligheten att möta eventuella kommande krav från statligt håll att halvledare måste vara producerade inom landets gränser.