Taiwanesiska elektroniktillverkaren Foxconn meddelade under sitt event Hon Hai Technology Day sina ambitioner att till år 2025 ta 5 procent av den globala elbilsmarknaden. Då bolaget idag enligt sig själva tillverkar 40 till 45 procent av PC och mobiltelefoner globalt, med bland annat Apple som storkund, anser ordförande Liu Young-way att bolaget kan låta potentiella partner dra nytta av Foxconns elektronikexpertis.
Trots att Foxconn demonstrerade inte mindre än tre elbilsplattformar är bolaget fast beslutet att fortsätta sin inslagna bana som kontraktstillverkare. Liu menar att siktet är inställt på att möjliggöra för kunder att halvera utvecklingstiden och minska kostnaderna för sagda utveckling med en tredjedel, jämfört med att utveckla in-house.
I hope one day we can do Tesla cars for Tesla.
– Liu Young-way, styrelseordförande, Foxconn
Likt inom mobiltelefontillverkning siktar på att samarbeta med det bäst kända amerikanska varumärket i branschen – Tesla. Detta trots att den senare i en lång rad av sentida grodor lyckats föreslå att Taiwan, Foxconns hemvist, ska återförenas med Kina. Tesla står i nuläget för all tillverkning av sina fordon själva, och kommer under år 2025 även börja tillverka bilar i Tyskland som en del av sina egna expansionsplaner.
Trots att Tesla-tillverkning inte står på menyn just nu lanserade Foxconn nyligen sin första färdiga fordonsprodukt – Luxgen n7, som tillverkas av samriskbolaget Foxtron. Foxtron ägs av Foxconn och Luxgens taiwanesiska ägare Yulon Motor, och är i princip demoplattformen Model C i Luxgen-skrud. Luxgen mottog under två dagar i september 15 000 förbokningar för den kommande bilmodellen.
Samarbetet med Luxgen är inte Foxconns första äventyr inom biltillverkning – sedan tidigare har bolaget samarbeten på komponentnivå med bland annat Fisker och det indiska konglomeratet Vedanta.