Nyligen gick Western Digital ut med att en fabrikskontamination påverkat en betydande del av bolagets tillverkade NAND-minneskretsar avsedda för försäljning under årets första kvartal. NAND är den typ av minneskrets som i störst omfattning används för lagring och återfinns i alltifrån telefoner till USB-minnen och SSD-enheter.
Totalt ska det ha handlat om minneskretsar motsvarande 6,5 exabyte, 6,5 miljoner terabyte, vilket i sin tur motsvarar uppskattningsvis 13 procent av världens produktion för 2022 års första kvartal. Det här väckte farhågor om att ökade priser var nära förestående, något som nu bekräftas av Western Digital i ett mail till partner.
I mailet som publicerats av japanska PC Watch meddelar Western Digital att ”kostnaderna på kort sikt ökar betydligt” och att det kommer leda till ”omedelbara prisökningar av alla (NAND, red. anm.) Flash-produkter”. Samtidigt framgår att omfattningen är större än befarat, då Kioxia som driver ett samriskföretag med Western Digital meddelar att en av deras fabriker är drabbade. Hur stora volymer det handlar om i Kioxias fall framgår inte.
Att incidenten inte enbart påverkar Western Digitals fabrik handlar om att den härrör från kontaminering av material som används vid tillverkning, rapporterar Digitimes. Vidare anger rapporten att andra tillverkare väntas följa Western Digitals prishöjning, något som tros leda till ett prisrally under årets nu pågående första kvartal. Detta går emot analysfirman Trendforce, som förutsåg en prisuppgång först under andra kvartalet.
Nyheterna kommer efter att världens största minnestillverkare, Samsung, i början av året blev tvungna att skala ned produktionen i staden Xi’an i provinsen Shaanxi. Anledningen till detta är var ett utbrott av Covid-19 och Kinas ”Zero Covid”-policy, vilket skapade en akut brist på arbetare för Samsung. Även detta väntades leda till höjda priser på NAND-kretsar.
Att tillverka NAND-kretsar är en process som tar två till tre månader, alltså är den nu uppkomna bristen och prishöjningarna ett problem som tar tid att lösa. Att högre priser på färdigställda produkter är nära förestående ingen högoddsare, men hur stor prisökningen blir och när den får effekt i försäljningskanalerna återstår att se.