HemNyheterTillverkningTesla blir lanseringskund på 4 nanometer hos TSMC Arizona

Tesla blir lanseringskund på 4 nanometer hos TSMC Arizona

Biltillverkaren skakar av sig Samsung och går över till inhemsk tillverkning när TSMC:s anläggning i Phoenix står klar.

Tesla väntas bli en av TSMC:s tre största kunder när kontraktstillverkaren inleder volymtillverkning på N4, 4 nanometer, i USA under 2024. Uppgifterna kommer från den taiwanesiska branschtidningen Digitimes, och skulle innebära att Tesla går över till TSMC från Samsung Semiconductor som sedan år 2019 har tillverkat Teslas ADAS-relaterade (advanced driver assistance systems) kretsar.

Att TSMC:s tillverkning i den amerikanska delstaten Arizona inte blir det allra modernaste tillverkaren har att erbjuda inom överskådlig framtid verkar inte bekomma Tesla, som hittills förlitat sig på kretsar om 14 och 7 nanometer. Arizona-satsningen är från TSMC:s sida ett sätt att blidka amerikanska politiska intressen, som helst ser inhemsk tillverkning för till exempel landets vidsträckta militära engagemang.

TSMC:s ”anledningar att arbeta i Arizona”. Bild: TSMC

För 2022 års andra kvartal stod bilindustrin för endast fem procent av TSMC:s omsättning av kiselskivor, medan telefoner och high-performance computing (HPC) stod för 41 respektive 39 procent. Med det sagt ser TSMC en stor tillväxtpotential i elektrifieringen av fordonsbranschen, där bolaget i dagsläget levererar kretsar åt Volkswagen och Toyota – samt amerikanska General Motors (GM).

Med tanke på att det amerikanska politiska maskineriet tidigare tvingat bland annat Apple att avstå kinesiskproducerat kisel är sannolikheten hög att TSMC:s fabrik i Arizona kan bli högaktuell för fler inhemska fordonstillverkare än Tesla och GM. Fordonstillverkarna är också sannolikt måna om att tumma på sin lean-tillverkningsmodell för att säkra tillgång på halvledare, då branschen ännu inte till fullo lappat ihop sina leveranskedjor som havererade redan tidigt år 2020 när COVID-pandemin blev ett faktum.

Totalsumman för det tidiga 20-talets snedsteg och oförmåga att planera elektronik på ett kompetent sätt ledde till att fordonsbranschen gick miste om drygt 200 miljarder dollar i omsättning under år 2021, som följd av fordon som inte kunde färdigställas och säljas. Av samma anledning behöver EU, som står och faller med sin fordonsindustri, säkra tillgången till kretsar. Initiativet känner vi som Chips Act kommer i bästa fall kunna klubbas igenom år 2023 för att bli verklighet under 2024.

KällaDigitimes
Jonas Klar
Jonas Klar
Ansvarig utgivare och medgrundare av Semi14. Började skruva med elektronik 20 år sedan och inledde skribentkarriären med att skriva om datorkomponenter år 2005. Har på senare år intresserat sig allt mer för affärerna och forskningen i halvledarbranschen.
Relaterade artiklar
Annons

Läs också