Storstaden och logistikhubben Shanghai var till stora delar nedstängt under april månad och trots optimism från aktörer med tillverkning i området börjar nu effekterna göra sig påminda. Digitimes rapporterar nämligen om att chip för bilbranschen blivit hårdvaluta och att enskilda kretsar ökat 100-falt i pris till följd av marknadsmanipulation.
Siffrorna kommer från två olika håll inom den kinesiska bilindustrin, där den ena källan är Sverige-aktuella Xpengs grundare He Xiaopeng, och den andra Huaweis Richard Yu. Den sistnämnda basar över bolagets division Intelligent Automotive Solutions, som ifjol tecknade ett stort avtal med Volkswagen.
Där Xiaopeng talar om potentiellt fulspel sätter Yu siffror på läget. Enligt honom har enskilda kretsar gått från 10–20 CNY (15–30 kronor) till 2 500 CNY – en ökning om 250 gånger. Dessa priser menar fordonsanalysfirman AFS ledde till ett produktionsbortfall om 1,69 miljoner enheter för den kinesiska bilindustrin under endast maj månad.
WM Motors VD Freeman Shen noterar att även mineraler likt litium och kobolt har lett till höjda priser på fordonsbatterier till elbilar – området där Kina satsar hårdast. Batterierna har sedan elbilarna kommersialiserades på bred front varit den dyraste komponenten i fordonen de byggts in i, men Shen hävdar nu att de skenande kostnaderna på chip i dagsläget bisarrt nog överstiger kostnaderna för batterierna i kinesisktillverkade fordon.
Siffran 1,69 miljoner enheter i Kina kan ställas mot västvärldens kretsbrist som under år 2021 tvingade produktionsstopp i Nordamerika och Europa till ett produktionsbortfall om cirka 7,7 miljoner fordon till ett värde om 200 miljarder USD för helåret. Kina satsar hårt på att bli självförsörjande inom halvledare, men importerar i nuläget cirka 95 procent av sina chip.