HemLogistikproblem större huvudbry för datortillverkare än brist på kretsar

Logistikproblem större huvudbry för datortillverkare än brist på kretsar

Kort om hamnarbetare förvärrar fraktkrisen, som för datortillverkare numera beskrivs som värre än kretsbristen.

Den skriande bristen på halvledare förbättras ständigt om än i sakta takt. Coronapandemins utbrott förvärrade dock inte enbart en redan pågående kretsbrist utan orsakade också logistisk oreda världen över, med obalanser i fraktleden och då främst med varor tillverkade i Kina.

Den taiwanesiska branschtidningen Digitimes rapporterar att det värsta med kretsbristen är förbi för datortillverkarna, där strömregulatorer (PMIC, Power Management Integrated Circuit) varit en av de stora bristvarorna. Nu beskrivs istället logistik som datortillverkarnas stora trångmål, något som gäller alltifrån båtfrakter från Kina till USA och Europa, men även överbokade tåg från Kina till Europa. I slutet av januari berättade Acers VD, Jason Chen, att logistikproblemen ständigt förvärras och att han inte ser något ljus i sikte.

Förutom överbokade orderböcker för frakt och obalanser där fler containrar lämnar Kina än kommer tillbaka tornar problem upp i USA:s hamnar, där allt fler arbetare sjukskrivs på grund av mildare förkylningssymptom och misstänkt smitta av Omikron-varianten. Den pågående arbetsbristen kan också komma att förvärras beroende på hur pågående förhandlingar mellan fack och arbetsgivare utfaller.

I ett värsta scenario skulle misslyckade förhandlingar kunna leda till att 20 000 arbetare i 29 hamnar på västkusten går ut i strejk, vilket skulle tvinga fraktskepp från Kina att åka genom Panamakanalen till östkusten. Med containrar ute till havs under längre tid skulle bristen förvärras ytterligare och få redan höga fraktpriser att nå nya höjder, och då inte enbart för leveranser till USA.

De nu pågående problemen handlar således inte enbart om båtfrakter, utan även att lasta av containrar i amerikanska hamnar. Detta kan också leda till inte helt självklara problem för företag som vill få produkter ut i händerna på konsumenter. Acers VD berättade nyligen om en incident där där starka vindar och höga vågor slog mot en båt som väntade på avlastning i hamn, något som fick till följd att containrar föll ned i havet.

Förutom problem relaterade till båtfrakter råder brist på lastbilschaufförer, där det i USA talas om att det saknas 80 000 förare – en ökning med 60 000 innan pandemin. Även inom den här branschen tillkommer ytterligare bortfall till följd av sjukdom. Bristen på chaufförer är dock inte unik för USA utan gäller även stora delar av Europa.

Med allt sammantaget talar Acer om att datorleveranser som skedde i slutet av 2021 når försäljningskanalerna och konsumenter först i slutet av april 2022. Det har fått tillverkare att redan nu i februari skynda för att hinna få ut datorer i handeln till den skolstarten (eng. back-to-school) som drar igång i augusti.

Vad som möjligen är datortillverkarnas största problem är just ledtiderna och att de måste försöka förutse marknaden ett halvår framåt – en i det närmsta omöjlig uppgift.

KällaDigitimes
Jacob Hugosson
Jacob Hugosson
Chefredaktör och medgrundare av Semi14. Datornörd som med åren utvecklat en fallenhet för halvledarbranschen. Har sedan 2008 år skrivit för tidningar i print och online, hos vilka han verkat som alltifrån chefredaktör till community manager.
Relaterade artiklar
Annons

Läs också