Bristen på halvledare börjar så sakteliga ge efter till följd av framför allt sviktande efterfrågan på konsumentelektronik. Intel har tidigare spått att kretsbristen kommer fortgå in på år 2024, medan den kinesiska bilindustrin genomlidit rejäl hicka till följd av nedlåsta storstäder under våren. Nu rapporterar Bloomberg om en viss korrektion – men inte i alla segment.
I juli är ledtiden för en beställning av chip i genomsnitt 26,9 veckor, ned från 27 veckor jämnt under juni. Chip för hantering av ström och för bruk i bilbranschen uppges ligga sämst till gällande tillgång, där strömkretsarnas ledtid i genomsnitt ökat, från juni månads 31,3 veckor till 32 veckor. Likt ledtiderna i dessa sektorer pekar även pristrenden uppåt.
Den som i Sverige under sommaren funderat på att köpa ny bil är sannolikt indirekt bekant med situationen. Kretsar når inte biltillverkare i tillräckliga mängder, vilket i sin tur leder till långa leveranstider och situationer där nya bilar rentav kan säljas vidare med vinst vid leverans. En av världens största biltillverkare, amerikanska Ford, uppges lida hårt, likt nätverkstillverkaren Cisco Systems.
Några av datorvärldens giganter, till exempel minnestillverkaren Micron, rapporterar istället att bolaget inte kommer nå omsättningsmål, och på annat håll rapporterar Intel sitt första förlustkvartal på flera decennier under andra kvartalet 2022. I fallet Intel rapporteras en 25-procentig minskning i omsättning jämfört med samma kvartal 2021 i bolagets största division Client Computing Group, vilken inkluderar konsumentprodukter.
Susquehanna Financial Groups analytiker Chris Rolland noterar att de aktuella ledtiderna i halvledarbranschen fortsatt är ”dubbelt så långa som på en frisk marknad”. Även aktiemarknaden, och mer specifikt halvledarindexet Philadelphia Stock Market Semiconductor Index, har surnat till – indexet står på minus 24 procent för kalenderåret 2022.