HemNyheterTillverkningBosch expanderar 6- och 8-tumsfabrik för bilindustrin

Bosch expanderar 6- och 8-tumsfabrik för bilindustrin

Det tyska bolaget blickar mot en framtid i bilindustrin med mer kiselkarbid, MEMS och ASIC:s.

Tyska Bosch är en av de största industrigiganterna i Europa och en av många strängar på bolagets lyra är dess kretstillverkning. Så sent som under 2021 öppnades bolagets första produktionsanläggning med kapacitet att framställa 300 mm stora wafers i Dresden, med tillverkning på 65 nanometer. Investeringen då uppgick till en miljard euro och representerade bolagets största enskilda investering någonsin.

Trots att fabriken i Dresden ännu inte är i full sving trampar Bosch på gaspedalen ännu en gång. Ett pressmeddelande gör gällande att över 250 miljoner euro investeras i bolagets faciliteter i bayerska Reutlingen, där pengarna skall omsättas till ytterligare 3 600 kvadratmeter ”ultramodernt renrum” fram till år 2025, upp från dagens 23 400 kvadratmeter.

We are systematically expanding our manufacturing capacity for semiconductors in Reutlingen, this new investment will not only strengthen our competitive position, but will also benefit our customers and help combat the crisis in the semiconductor supply chain.

– Dr. Stefan Hartung, styrelseordförande Robert Bosch GmbH

Tillverkning i fabriken i Reutlingen sker på kiselplattor (eng. wafers) om 150 och 200 millimeter i dagsläget på tekniken 180 nanometer – någonting som enligt Bosch kommer gälla även år 2025. Den ökade produktionskapaciteten kommer enligt bolagets styrelseordförande Dr. Hartung hjälpa till att möta efterfrågan från bilindustrin och att avhjälpa kretsbristen. Huruvida kretsbristen fortsatt är ett faktum år 2025 återstår att se, men av de stora investeringarna som görs globalt i dagsläget framstår det som alltmer osannolikt.

8-tums wafer. Bild: Bosch.

Chip som framställs på 180 nanometer kommer inte vara klassledande i vare sig prestanda eller energieffektivitet, men genom att nischa sig mot bilbranschen kommer Bosch hjälpa till att säkerställa att branschen har kretsar att implementera. Framförallt ser Bosch en ökad efterfrågan inom mikroelektromekaniska system (MEMS-sensorer), applikationsspecifika chip (ASIC) och strömförsörjning.

Bosch is already a leading chip manufacturer for automotive applications, and this is a position we intend to consolidate.

– Markus Heyn, ordförande Bosch Mobility Solutions

Vidare talar bolaget om sin produktion av kretsar i kiselkarbid, som inleddes så sent som under år 2021. Pressmeddelandet noterar att ”chip tillverkade av detta innovativa material kommer spela en allt viktigare roll i elbilar” – samt att bolaget är ensam leverantör till bilbranschen av kretsar i kiselkarbid.

Investeringen i Reutlingen-fabriken läggs på 2022 års kapitalinvesteringsbudget för Bosch som sedan tidigare räknat med att spendera 400 miljoner euro för helåret. Den nya totalen är alltså drygt 650 miljoner euro – en siffra som kan ställas mot världens största kretstillverkare TSMC, som räknar med att göra av med uppåt 44 miljarder USD, eller cirka 39 miljarder euro under samma tidsrymd.

KällaBosch
Jonas Klar
Jonas Klar
Ansvarig utgivare och medgrundare av Semi14. Började skruva med elektronik år 2003 och inledde därefter skribentkarriären med att skriva om datorkomponenter år 2005. Har på senare år intresserat sig allt mer för affärerna och forskningen i halvledarbranschen.
Relaterade artiklar
Annons

Läs också