Kretsbristen i bilindustrin var under 2021 kanske det som fick världen att inse att bristen var global och påverkade mer än bara konsumenter på jakt efter grafikkort. Branschen hade praktiskt taget gjort självmål med dess just in time-tillverkning, där kretstillverkare som NXP, STMicroelectronics och Infineon helt enkelt hittade andra kunder att tillverka åt när bilindustrin lämnade dem i sticket.
Nu rapporterar Digitimes om att bolagen som till stor del nischat in sig mot bilindustrin med sina egenutvecklade kretsar fortsatt har svårigheter att leverera. Istället uppges dedikerade kontraktstillverkare (pure play foundries) likt TSMC och UMC se ökad orderingång på chip ämnade för fordonsbruk – och ordrarna kommer från bolagen som inte kan skala upp sin egen tillverkning snabbt nog.
Ett exempel på detta är japanska Denso, ursprungligen en spin-off från Toyota, en av världens största underleverantörer till bilindustrin. Bolaget är i full färd att tillsammans med UMC bona om i före detta Mie Fujitsu Semiconductor-fabriken som förvärvades år 2019 genom ett samriskbolag, där kretsar för kraftöverföring ska framställas på wafers om 12 tum (300 mm).
Även TSMC, världens största kontraktstillverkare, är i expansionstagen med riktade insatser mot bilindustrin i Japan. Här heter samriskbolaget Japan Advanced Semiconductor Manufacturing (JASM) och ägarna är TSMC, Sony Semiconductor Solutions (SSS) och Denso. Mot slutet av år 2024 väntas produktion på 28, 22, 16 och 12 nanometer rulla igång, återigen för att möta bilindustrins behov.
Inte bara den japanska bilindustrin är föremål för utländsk expansion av chiptillverkning – även i kinesiska Nanjing kommer TSMC ha möjlighet att tillverka kretsar på 28 nanometer med start 2022 års andra hälft. Även här stavas anledningen ökad efterfrågan från bilindustrin.