Den nederländska regeringens tillfälliga övertagande av Nexperia ruskade om fordonsindustrin, som inte dragit lärdom från pandemiårens stora kretsbrist. Med alla världens blickar riktade mot Nederländerna pausade regeringen sina planer om att helt ta över Nexperia, men det här löste endast delvis de globala leveransproblem som uppstått – något Kina och EU vill se en lösning på.
I veckan höll Kinas handelsminister, Wang Wentao, och EU:s kommissionär för handel och ekonomisk säkerhet, Maroš Šefčovič, en videokonferens där de försökte nå en lösning på den pågående konflikten. Trots att den nederländska regeringen tagit ett steg tillbaka kvarstår att Nexperia har sitt huvudkontor och tillverkar kretsar i landet, medan ett dotterbolag i Kina står för den slutgiltiga paketeringen.
Av allt att döma är parterna i stort överens, något ovanligt i ett tidevarv där handelskonflikter inom teknologisektorn blivit vardag. Från kinesiskt håll kritiseras Nederländernas beslut att häva övertagandet som ett ”minimalt steg”, som inte löser de administrativa och rättsliga problem som uppstått – och osäkerheten som skapats i de globala leveranskedjorna. Som nästa steg uppmanar Kina EU att sätta press på den nederländska regeringen för att möjliggöra konstruktiva förhandlingar mellan Nexperias dotterbolag.
Från EU-håll delade handelskommissionären Maroš Šefčovič nyligen ett inlägg på plattformen X tillsammans med Nederländernas finansminister Vincent Karremans, och noterade att samordning kring åtgärder gällande Nexperia är pågående. Vidare påtalar Šefčovič att leveranserna mellan Nexperias dotterbolag i Nederländerna och Kina redan hunnit återupptas.
Att Kina och EU vill hitta en gemensam lösning på konflikten ska tillskrivas att industrier globalt fått skrämselhicka och att farhågor om produktionsstopp är på väg att besannas. I vanlig ordning skriker fordonsindustrin högst, varav europeiska tillverkare varnar för att de är på väg mot ”kritiskt låga lagernivåer” av enklare Nexperia-kretsar. Liknande uttalanden har inte gjorts av kinesiska fordonstillverkare, men i och med att Nexperias kretsar styr många till synes enkla funktioner såsom lampor, krockkuddar och fönsterhissar, är det ingen högoddsare att även dessa är på väg att gå samma öde tillmötes.
Lagerhållning enligt filosofin just-in-time (JIT) dömdes av många ut under och efter pandemin, och inledningsvis tycktes fordonsindustrin ha dragit lärdom av perioden. Fallet Nexperia visar att det trots allt var för dyrt och jobbigt att lagerhålla standardiserade kretsar som används i praktiskt tagit alla fordon, oavsett modell och prisklass.




