HemNyheterAffärerContinental bildar halvledardivision – ingår samarbete med Globalfoundries

Continental bildar halvledardivision – ingår samarbete med Globalfoundries

En dedikerad halvledardivision ska förse Continental med skräddarsydda chip, som ska tillverkas exklusivt av Globalfoundries.

Den då redan förestående kretsbristen blev ett faktum i samband med coronapandemin och en bransch som drabbas hårt var fordonsindustrin. Med ett nyktert uppvaknande har de stora aktörerna omvärderat den tidigare heliga filosofin just-in-time (JIT) för minimal lagerhållning, för att istället börja ha åtminstone viss marginal på hyllorna och samtidigt ingå strategiska samarbeten för att ytterligare stärka tillgången av kretsar.

Nu meddelar Continental Automotive Group Sector att de etablerar affärsenheten Advanced Electronics & Semiconductor Solutions (AESS). Som namnet avslöjar ligger fokus på halvledare och den nya affärsenheten får två primära funktioner. Den ena är att verifiera kretsar från tredje part för användning i bolagets produkter och den andra att faktiskt designa kretsar.

”Continental is committed to sustainable growth and the Automotive group sector is on the right path to success. To ensure future success of the group sector, we have decided to develop semiconductors internally. The creation of this fabless semiconductor organization will strengthen Continental’s position not only by reducing geopolitical risks but also by the way of becoming more self-reliant in this field”

– Philipp von Hirschheydt, styrelsemedlem på Continental och VD för framtida Aumovio

Affärsenheten AESS kommer som väntat inte förfoga över egen kretstillverkning och har tagit hjälp av Globalfoundries, som blir exklusiv tillverkningspartner. Valet av partner tillskrivs dess breda sortiment av tillverkningstekniker, som används inom just fordonssektorn, men också sektorer som Internet-of-Things (IoT), kommunikationsinfrastruktur, telefoner och flyg- och försvarssystem. Samtidigt nämns dess globala närvaro med storskalig produktion i såväl USA som Europa och Asien, en mix som ska minska de geopolitiska riskerna.

Bildandet av AESS ses som en avgörande del för att stärka verksamhetens tillgång på halvledare. Continental talar även om det faktum att marknaden för halvledare för fordonsindustrin växer kraftigt och till år 2032 väntas den globalt nå hela 110 miljarder USD.

Continental Automotive Group Sector på väg att bli Aumovio

Nyheten om AESS kommer kort inpå att moderbolaget Continental AG ska knoppa av divisionen Automotive Group Sector till ett separat bolag vid namn Aumovio, som ska börsnoteras. Affärsmodellen kommer gå ut på att utveckla och sälja elektronik för fordonsindustrin, där en modern bil utan vidare kan innehålla tusentals separata kretsar, inklusive teknik för självkörande fordon. Med den bakgrunden är det alltså inte konstigt att en affärsenhet likt AESS bildas.

Avknoppningen av Continental Automotive Group Sector och bildandet av Aumovio godkändes av investerare på Continental AG:s årsstämma den 25 april. Om allt går som planerat kommer Aumovio att listas på Frankfurtbörsen (FWB) i september 2025.

Jacob Hugosson
Jacob Hugosson
Chefredaktör och medgrundare av Semi14. Datornörd som med åren utvecklat en fallenhet för halvledarbranschen. Har sedan 2008 år skrivit för tidningar i print och online, hos vilka han verkat som alltifrån chefredaktör till community manager.
Relaterade artiklar
Annons

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev – våra nyheter i din inkorg cirka en gång i veckan.

Läs också