Företaget ARM har en modell där de licensierar ut färdiga arkitekturer, vilka används i alltifrån de minsta mikrokontrollerna till telefoner och high-performance computing (HPC). Det handlar då främst om traditionella CPU-arkitekturer (Central Processing Unit) som lämpar sig särskilt väl för seriella beräkningar och inte parallelliserade, som är att föredra för exempelvis spelgrafik och AI-beräkningar.
Nu rapporterar den israeliska finanstidningen Globes att ARM är i full gång med att utveckla en GPU (Graphics Processing Unit), med målet att konkurrera med Nvidia och Intel. Märkligt nog nämns inte AMD, som i allt väsentligt överglänser Intel på området. Enligt tidningen ska ARM ha runt 100 anställda i sitt utvecklingscenter i Ra’anana i norra Israel som arbetar med detta på heltid.
Värt att påpeka är att ARM inte är utan GPU-arkitekturer i dagsläget. För närvarande har bolaget ett brett utbud licensierbara arkitekturer inom serierna Mali och Immortalis, men dessa är utvecklade med hög energieffektivitet och mobilitet i åtanke. Nytt här är således att utvecklingen av något som kan skalas upp för spelmarknaden – potentiellt fullstora grafikkort för PC-bruk – och i förlängningen högpresterande AI-beräkningskretsar.
Med ARM:s historiska affärsmodell i åtanke är det mest troliga att de arbetar på en GPU-arkitektur för licensiering, och det finns två uppenbara skäl till att de skulle vilja ta det steget. Det första är AI-trenden, där bolaget krasst saknar lösningar som kan skalas upp för att leverera prestanda värdig datacenter. Här brukar bolaget ha ett illa förtäckt argument om att de flesta AI-lösningarna har sällskap av en ARM-baserad CPU-arkitektur (som inte drar det tunga lasset).
Det andra kan skönjas i konsumentled där Microsoft nylanserat Windows on ARM, som till skillnad från tidigare versioner har mjukvarukompatibilitet med ARM-baserade systemkretsar (SoC) värt namnet. I nuläget har Qualcomm exklusivitet på Windows on ARM, men framgent kommer ekosystemet öppnas upp för andra aktörer som utvecklar och saluför ARM-systemkretsar.
Att Microsoft till slut ser ut att ha brutit sig fri från x86-kompatibla processorer, där Intel och AMD i praktiken är ensamma aktörer, öppnar för att marknaden för persondatorer kommer luckras upp ytterligare och bana väg för fler spelare även på grafiksidan. Likt AI är gaming en marknad som går starkt och här skulle ARM med en prestandaorienterad GPU-lösning kunna slå två flugor i en smäll.
Nämnas ska även att ARM förutom att licensiera ut även skulle kunna använda GPU-arkitekturen för eget bruk. Det har tidigare rapporterats att ARM designar just egna kretsar och dess majoritetsägare, japanska Softbank, gör ingen hemlighet av att de vill satsa på AI med helt egna chip. Att detta skulle ske genom ARM är ingen högoddsare.
Softbank vill utveckla AI-beräkningskretsar som ska kunna mäta sig med Nvidia och för att nå dit var tanken att förlägga produktionen hos Intel. Bolaget gick dock alldeles nyligen ut med att de dumpar sitt fullservice-avtal med Intel, då dess förmåga att utveckla och tillverka sådana kretsar inte ansågs tillräckligt bra. Istället har Softbank för avsikt att vända sig till TSMC, men huruvida de når en överenskommelse återstår att se.